בדיקת סרטן הערמונית אצל מבוגרים

מבוגרים נמצאים בסיכון לסרטן הערמונית אבל יש כמה תסמינים מוקדמים שאחריהם צריך לעקוב על מנת להגיע לבדיקה. לאחר מכן, ניתן לבצע אבחון מקיף וגם להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות כדי להסיר את הגידול

כמו כל סוג של מחלת סרטן, גם במהלך סרטן הערמונית עלולים להופיע גידולים שפירים או ממאירים. ההבדל הוא שגידול שפיר לא מתפשט לאברים אחרים בגוף אך ממשיך לגדול באזור המקורי גם עד למצב של הפעלת לחץ על אברים סמוכים, בעוד גידול ממאיר מורכב מתאים בעלי יכולת התפשטות. לכן, גידול שפיר נחשב קל יותר לטיפול והתמודדות – כמו למשל כאשר מסירים אותו.

החדשות הטובות הן שכיום יש טכנולוגיות חדשות שמאפשרות להסיר את הגידול גם אצל גברים שסובלים מסרטן הערמונית. עם זאת, חשוב לאבחן את המחלה כמה שיותר מוקדם, למרות שהתסמינים של סרטן הערמונית צפים על פני השטח רק כאשר הגידול כבר קיים. בנוסף, יש לעקוב אחר התסמינים כדי לאבחן בצורה מסודרת את סרטן הערמונית אצל גברים.

איך מאבחנים את סרטן הערמונית?

אבחון סרטן הערמונית אצל גברים יכול להתחיל לאחר קבלת הפניה מרופא המשפחה אל רופא מומחה. פרופסור רענן ברגר למשל מתמחה באונקולוגיה ולכן מכיר מקרוב את הסוגים השונים של הסרטן, מה גם שברזומה שלו מופיע ניהול של המחלקה האונקולוגית בבית החולים שיבא – לכן הוא גם מנוסה בהעברת הפרטים והמידע אל בני המשפחה של המטופל.

מבחינה מקצועית, אבחנה של סרטן הערמונית מתבצעת באמצעות דגש על מספר נושאים בולטים במיוחד:

א. בדיקה רקטלית – ברוב המקרים מבצעים אבחון של סרטן הערמונית על ידי בדיקה רקטלית. הבדיקה הרקטלית כוללת מישוש של בלוטת הערמונית, כדי לנסות לזהות ידנית האם קיים גידול שדורש את המשך הטיפול והאבחנה.

אולי יעניין אותך:  יתרונות של קבלת טיפולי המסת שומן בקור במכון יופי מקצועי

ב. בדיקת דם – במידה והרופא מזהה חשד לכך שאכן גברים סובלים מסרטן הערמונית, הוא יכול לשלוח את החולה לבדיקת דם לרמת החלבון שמופרש על ידי הערמונית. החלבון הזה מכונה PSA ואבחון שלו מסייע לקבוע האם המחלה קיימת.

ג. מציאת תאי סרטן – לאחר בדיקת רמת PSA בהשוואה לנורמה ובעקבות בדיקה רקטלית שבה מוצאים נוקשות או אי-סדירות בערמונית, ניתן לעבור לשלב של מציאת תאי סרטן. כאן, בדיקת סרטן הערמונית אצל מבוגרים כוללת ביופסיה. את הביופסיה מבצעים בהרדמה מקומית ועל ידי החדרת מכשיר אולטרסאונד אל פי הטבעת, כדי לקחת דגימות מאזורים שונים בחלל הגוף הפנימי.

ד. בדיקות MRI – חשוב לציין שיש מקרים שבהם פרופסור רענן ברגר או אנשי מקצוע אחרים מחליטים לשלוח את המטופל אל בדיקת MRI של הערמונית. זה קורה עוד לפני בדיקת הביופסיה, גם על מנת לבסס טוב יותר את הממצאים המקוריים וגם כדי למנוע פגיעה לשווא באיכות החיים של מבוגרים.

מי נמצא בקבוצת הסיכון?

סרטן הערמונית שכיח מאוד אצל גברים מעל גיל 50 ועוד יותר נפוץ אצל גברים מעל גיל 60. הסיבות לסרטן הערמונית יכולות להיות תורשתיות, התנהגותיות או תזונה לא נכונה אבל עדיין לא ידוע על גורם חד משמעי.

חשוב להזכיר שבשלבים מוקדמים של המחלה אין לסרטן הערמונית תסמינים ואין לו סימנים חיצוניים. המידע הזה קריטי, כי מחקרים מראים שככל שמזהים את סרטן הערמונית מוקדם יותר – כך עולה הסיכוי להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות על מנת להסיר את הגידול.

גם בהקשר הזה, מה שאפשר לעשות זה להתייעץ עם אנשי מקצוע כגון פרופסור רענן ברגר ולברר מולם לגבי תסמינים כגון קושי במתן שתן, כאבים, דם בשתן ועוד.

You Might Also Like