מנדף ביולוגי

מהו מנדף ביולוגי?

במעבדות שונות העבודה המתבצעת היא ייצור של מוצרים מסוימים או ביצוע של ניסויים בחומרים שונים ובדגימות ביולוגיות שונות. במעבדות מסוג זה ובמתחמי מחקר שונים חשוב להיעזר באמצעי בטיחות שונים על מנת להבטיח את בטיחותם של העובדים מצד אחד ואת סביבת העבודה הסטרילית למניעת זיהום הדגימה/החומר בו/עמו אנו עובדים. בין היתר נעשה שימוש בכפפות, מסיכה, לעתים חליפות מיוחדות וכמובן גם במנדפים. מנדף ביולוגי יהיה מתקן מיוחד שבתוכו ניתן יהיה להכניס את הידיים ולבצע את הבדיקה או הניסוי עם אותו חומר מבלי שאוויר, אדים או חלקיקים אחרים באוויר יזהמו את הדגימה שבה עושים שימוש. 

ליצור סביבה מבודד באמצעות מנדפים ביולוגיים

תפקידם של מנדפים ביולוגיים היא לייצר סביבת עבודה סטרילית, נקייה ומבודדת ככל האפשר. המטרה היא לאפשר לעובדים להתעסק עם הדגימות והחומרים הנדרשים, בצורה כזו שהם לא ינשו את האדים או הגזים הנפלטים מהדגימה מצד אחד וכך בריאותם לא תהיה בסכנה ומצד שני כדי שתוצאות הניסוי לא יפגעו והדגימה לא תיטמא על ידי מזהמים שונים. 

כיצד מנדף ביולוגי בנוי?

המנדף בנוי בצורה של אקווריום או קובייה מזכוכית, כאשר בדרך כלל בחלק אחד שלה יש חלון שבאמצעותו מכניסים את הידיים לצורך ביצוע העבודה על הדגימה (יש גם מנדפים עם חלונות משני הצדדים). מעל אזור הידיים פועלים מסננים שונים אשר שואבים את האוויר והאדים ומבצעים את פעולת החיטוי והטיהור של האוויר ופולטים אותו החוצה בחזרה. ישנם מנדפים הבנויים בצורה כזו הפולטים את האוויר הנקי חזרה אל תוך החלל ואילו מנדפים אחרים הפולטים את האוויר החוצה לאוויר הפתוח באמצעות צינור מיוחד. המנדפים שונים זה מזה בגודל, ברמת הסינון ובאיכותו, בכמות האנשים שיכולים לעבוד על המנדף בו זמנית, בחומר הגלם ובמבנה המנדף וכן באם המנדף נייד או נייח. 

אולי יעניין אותך:  ניתוחי כתפיים – אל תסתבכו עם רופא לא מקצועי

היצע ומבחן של מנדפים מסוגים שונים

מנדף ביולוגי הנו חשוב מאוד לעבודה במעבדה לצורך ביצוע ניסויים עם דגימות וחומרים שונים. אלה עשויים לפלוט רעלים, גזים או חומרים רעילים אחרים שעשויים לסכן את חיי העובדים והשוהים במקום ולפגוע בבריאותם. על כן כדי לשמור על סטריליות הבדיקה והדגימה וכן על בריאותם של העובדים עושים שימוש במנדפים. מנדפים ביולוגיים יתאימו לשימושים מסוימים, בעוד שמנדפים כימיים או אחרים עשויים להתאים לשימושים אחרים. גם למבנה המנדף, רמת הסינון המרבית שלו ופרמטרים שונים המבדילים אותו ממנדפים אחרים – הם אלה המשפיעים על בחירת המנדפים ותחזוקתם השוטפת.

למידע נוסף בקרו באתר של סטטיטק או חייגו 08-933-4455.

You Might Also Like